De supermarktomzet van de honderd grootste A-merken is het afgelopen jaar met 2,9 procent gegroeid. Volgens marktonderzoeker IRI en Foodmagazine, die elk jaar de prestaties van A-merken meten, was sprake van de sterkste groei in tien jaar tijd. Toch doen goedkopere huismerken het nog altijd beter.
Sigarettenmerk Marlboro bleef met een omzet van ruim 477 miljoen euro de onbetwiste nummer één. De omzetstijging van Marlboro van 5 procent kan deels worden verklaard door de hogere accijnzen. Die zorgen er voor dat rookwaren duurder worden. Daarbovenop sluiten steeds meer tabaksspeciaalzaken hun deuren waardoor rokers zijn aangewezen op onder meer de supermarkt voor de aanschaf van sigaretten.
Hete zomer helpt Coca-Cola en Heineken
Coca-Cola is de nummer twee op de lijst met 325,5 miljoen euro, waarbij het merk profiteerde van de warme lange zomer. Sowieso deden ijsverkopers, brouwers en frisdrankproducenten het om die reden goed. Heineken (273,6 miljoen euro) wisselde van plek met zuivelmerk Campina (262,6 miljoen euro), die respectievelijk drie en vier stonden.
Campina moest het overigens als enige merk in de top tien doen met minder omzet. Sigarettenmerk Camel (244,1 miljoen euro) maakte de top vijf compleet.
Biermerk Hertog Jan was een nieuwkomer in de top tien. Coca-Cola-concurrent Pepsi was de sterkste stijger in de top honderd. Het merk ging met stip van 90 van 75. De hoogste nieuwe binnenkomer was L’OR van Jacobs Douwe Egberts op plek 90.
Verder was er binnen de zuivelcategorie sprake van een verschuiving. Naast Campina stonden ook andere grote zuivelspelers onder druk zoals Danone en Optimel. Daartegenover lieten Alpro, Almhof, Arla en Vifit wel groei noteren. De onderzoekers wijzen er op dat consumenten in het zuivelschap steeds meer kijken naar plantaardig, licht, mager en natuurlijk.
Bij de versmerken is Chiquita niet meer de grootste speler. Kaasmerk Beemster stootte het bananenmerk van de troon. Beemster was vorig jaar goed voor een 36e plek op de ranglijst.
Per saldo doen huismerken het overigens nog altijd beter dan A-merken. "‘In totaal groeide de markt in 2018 met 3,5 procent ten opzichte van 2017, dus ze verliezen wel een beetje aandeel’, zegt IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld tegen Distrifood.